KUNDTJÄNST

info@webzonedesign.se support@webzonedesign.se 079-2015174

Support pic

Vad är Web 2.0?

Hem Web 2.0
Web 2.0

Vad är web 2.0?

Författare: Madelene Kjellander Datum: oktober 19, 2021

Du kanske redan har hört talas om Web 2.0, eller låter det som en revolution som gått dig förbi? Här förtydligas Web 2.0 för alla.

Det viktiga med Web 2.0 ligger i hur man ser på sina besökare, de som kommer använda hemsidan. Det var i dessa banor Tim O‘Reilly funderade när han myntade ordet Web 2.0 i oktober 2004 och samtidigt startade den årliga Web 2.0 konferensen. Idéerna har mognat och inför 2006 spår IDG att Web 2.0 blir årets stora IT-ord i Sverige.

Vad är då Web 2.0?

Begreppet används som ett samlingsord för nästa generation av program, tjänster och affärsmodeller på Internet. I grunden bygger det på att Web 2.0 tjänster ska ge användarna stort inflytande över innehållet och möjligheter att samverka med andra användare. Web 2.0 har fått många olika definitioner med tiden, men gemensamt är dessa grunder:

  • Användaren ska själv kunna vara med och bidra till hemsidans innehåll
  • Användaren ska kunna ha kontroll över sin information
  • Designen ska likna skrivbordsprogrammen [dina lokala program, t.ex. Word]

Web 2.0 hemsidor blir alltså utformade så att användaren känner sig (och är) i centrum. Användaren kan bidra till hemsidans innehåll, användaren ser sina tidigare bidrag och förändringar, hemsidan blir mer än enkla formulär och informationssidor, flera användare bildar communitys kring innehållet och dialogen går över flera kanaler (e-postlistor, RSS , forum).

Med aktiva användare och möjligheten att ta informationen vidare i andra sammanhang, kan nya dimensioner och funktioner ta form på en hemsida. Den börjar att användas på fler sätt än som var tanken från början. Denna kombination av funktioner och lösningar har fått ett eget engelsk ord - Mashups. Ett exempel på detta som ges på en svensk Web 2.0-sida är hur Google Maps, Googles hemsida med kartor, kopplats till en annan hemsida som säljer bostäder. Man söker efter en bostad och kan även utforska området den ligger i.

Med dessa nya webbtjänster följer ett nya affärsmodeller. 90-talets stora ord om Den Nya Ekonomin och Nätverksföretag kanske äntligen har fått en förankring i verkligheten. Ingen kraft är starkare än konsumenternas och nu börjar ekonomer och marknadsförare hänga med. Man fokuserar på att bjuda på mycket för att få mycket tillbaka, kunderna ska bidra till spridning och marknadsföring, bli en del av lösningen. Med stora besökarskaror och smarta hemsidor kan reklam och banners bli mycket mer effektiva och intressanta för många annonsörer.

I Sverige har tyvärr lite av Web 2.0 skådats. Några få exempel finns, t.ex. Wikipedia och Poddradio, men de är inte många. Annars brukar Sverige ligga långt fram inom dessa områden. Vi hoppas på bättring i takt med att de nya idéerna sprids.

Madelene Kjellander

Madelene Kjellander

Några användbara tekniker för utveckling av Web 2.0 sidor är Ajax och JSON. Viktigt är bara att man inte tolkar detta som en teknisk utveckling enbart utan att den går hand-i-hand med ett nytt tänkande. Det pratas nu även om Web 3.0. Men när den gör entré är svårt att säga.