KUNDTJÄNST

info@webzonedesign.se support@webzonedesign.se 079-2015174

Support pic

SEO Sökmotoroptimering

Hem SEO Sökmotoroptimering
SEO Sökmotoroptimering

Hur funkar sökmotoroptimering?

Författare: Roger Westerberg Datum: mars 14, 2022

Hur fungerar egentligen sökmotorer som Google? Varför kommer inte min hemsida högre i träfflistan? Ska vi anlita ett företag som arbetar med sökmotoroptimering? Vi har genom att lusläsa (ja, i princip översätta) Googles riktlinjer försökt ta temperaturen på hur det här med sökmotoroptimering ska gå till. Läs denna artikel och du kommer få en tydlig bild om hur vi arbetar med din hemsida för att lyckas på Internet.

Vi vill utveckla den perfekta sökmotorn som förstår exakt vad du menar och ger dig tillbaka exakt vad du vill ha.

Googles riktlinjer

Genom att vi följer Googles riktlinjer blir din hemsida enklare att hitta, enklare att indexera och den får bättre rank. Den kommer alltså högre upp i sökresultatet.

Design- och innehållsriktlinjer

  • Vi skapar en hemsida med tydlig hierarki och textlänkar. Alla sidor ska vara nåbara från minst en statisk textlänk.
  • Vi skapar även en webbkarta 'Sitemap' som länkar till de viktiga delarna eller sidorna på din hemsida. Om webbkartan har fler än 100 länkar delar vi upp den i flera separata sidor.
  • Vi skapar en användbar och innehållsrik hemsida och sidor som tydligt och korrekt beskriver ditt innehåll.
  • Tillsammans med dig tar vi fram vilka sökord dina besökare kan tänkas använda för att hitta din hemsida och se till att hemsidan verkligen innehåller dessa ord.
  • Vi försöker att använda text istället för bilder när vi ska visa viktiga namn, innehåll eller länkar. Google kan inte känna igen text som är inkluderad i bilder.
  • Vi ser till att sidornas titlar och bildernas ALT-taggar är beskrivande och korrekta.
  • Vi letar alltid efter brutna länkar (och justerar dessa) samt ser till att HTML-koden är korrekt och validerad
  • Om du beslutar dig för att använda dynamiska sidor (t ex sidor där webbadressen, URL:en, innehåller ett frågetecken) ska du vara medveten om att dessa sidor har svårare att bli indexerade än statiska sidor. Det underlättar att hålla parametrarna korta.
  • Vi håller antalet länkar på en sida på en rimlig nivå (under 100 stycken)

Tekniska riktlinjer

  • Vi testar alltid din hemsida i en textwebbläsare som Lynx (eller Firefox med Webdeveloper Plug-In). De flesta sökmotorer ser precis det du ser när du visar hemsidan som text.
  • Vi kontrollerar att tekniker som Javascript, Cookies, Session ID:s, Frames, DHTML, eller Flash inte hindrar indexeringen av innehållet.
  • Vi ser till att sökmotorer tillåts att indexera din hemsida utan session ID:s eller motsvarande som spårar dess väg genom hemsidan. Dessa tekniker är användbara för att undersöka individuella användarbeteenden men är inte bra för sökmotorerna. Sökmotorn kan misslyckas med indexeringen eftersom sökvägarna ser olika ut men pekar till samma sida.
  • Vi säkerställer att din webbserver använder "If-Modified-Since HTTP header". Denna egenskap innebär att webbservern talar om för Google om ditt innehåll har ändrats sedan den senast indexerade hemsidan. Genom att stödja denna egenskap sparar du bandbredd.
  • Vi använder en robot.txt fil på din hemsida. Filen talar om för sökmotorer vad de ska indexera eller vad de ska undvika att indexera. Vi ser till att den är aktuell och inte blockerar Googlebot Crawlern (Googles automatiska indexeringsprogram).

När din hemsida är klar

  1. Så anmäler vi den till Google.
  2. Och ser till att relevanta hemsidor länkar till din hemsida.
  3. Vi går då och då in på Google Search Console och ser om det finns ny information.

Kvalitetsriktlinjer/Basprinciper

  • Vi skapar sidor för användare, inte för sökmotorer. Man skall inte lura användarna och skapa annorlunda innehåll som enbart ska synas för sökmotorerna.
  • Vi använder inga tricks som ska förbättra sökresultatet. Som att delta i länkutbyten som är skapade för att förbättra din hemsidas ranking i sökmotorer.
  • Vi skapar aldrig en länk till spammare eller "dåliga hemsidor" eftersom det gör att Google sänker din ranking.
  • Och vi använder inte oauktoriserade program för att skicka in hemsidor eller bevaka din ranking. Denna typ av program tar stor bandbredd och kapacitet från Google och bryter mot användarvillkoren. Google rekommenderar inte produkter som WebPosition Gold som skickar automatiska eller programmerade frågor till Google.

Kvalitetsriktlinjer/Specifika rekommendationer

  • Vi undviker dold text eller dolda länkar.
  • Vi använder inte oss av ompekningar (redirects).
  • Vi skickar inte automatiserade frågor till Google.
  • Vi lägger inte in irrelevanta ord på dina sidor
  • Vi skapar inte kopior av sidor eller subdomäner eller domäner som har samma innehåll.
  • Vi undviker "doorways" - sidor som enbart är skapade för sökmotorer eller samarbetsprogram som inte har något innehåll.
  • Vi försöker alltid stava rätt - felstavade ord gör att din rank blir sämre.

Några myter som inte stämmer

  • Om jag annonserar får jag bättre rank: Du får inte bättre rank genom att annonsera på Google.
  • Om min hemsida skickas in många gånger tas den bort: Din hemsida tas inte bort om den skickas in flera gånger.
  • Google kan inte indexera mina asp-sidor: Google kan indexera dessa typer av filer: pdf, asp, jsp, html, shtml, xml, cfm, doc, xls, ppt, rtf, wks, lwp, wri, swf.

Och så till det viktigaste...

Hur gör vi så att din hemsida kommer etta i Googles sökresultat? I Internetworld kunde man nyligen läsa om en undersökning av Oneupweb som visade att en topplacering betyder allt. Om man hamnar på första sidan i Googles träfflista kan man räkna med upp till sex gånger så hög besöksfrekvens som tidigare. Det är av största vikt att hamna på någon av de tre första sökresultatssidorna eftersom tidigare undersökningar på området visat att strax över hälften av alla användare inte bläddrar mer än tre sidor i Googles träfflista.

Ordningen i Googles sökresultat bestäms av mer än 100 faktorer. Det är bland annat Googles algoritm 'PageRank' som gör detta men Google hemlighåller exakt hur den fungerar så att sökmotoroptimeringsföretag (sk. SEO, Search Engine Optimization Companies) inte ska kunna utnyttja den för att försöka få irrelevanta hemsidor högt rankade. Men en sak de avslöjat är att PageRank rankar varje länk så att meningslösa länksidor inte spelar någon större roll medans relevanta listningar får stor betydelse. Det är alltså av stor vikt att synas i rätt sammanhang på webben.

Vår slutsats av allt detta är att för att hamna högt upp i sökmotorerna så utför vi nedanstående:

  • Vi använder webbstandarder när vi gör din hemsida.
  • Vi ser till att ha ett bra och uppdaterat innehåll.
  • Vi ser till att andra länkar till din hemsida.
  • Vi undviker alltid oseriösa sökmotoroptimeringar.

Konkreta åtgärder

  1. Sökordet finns i din webbadress.
  2. Sökordet finns i ditt domännamn.
  3. Sökordet finns i sidans titel - sökordet ska vara i början och titeln ska vara 10–60 bokstäver och inte innehålla specialtecken.
  4. Sökordet finns i metatagg för beskrivning - lågt värderad, max 200 bokstäver.
  5. Sökordet finns i sidans text.
  6. Sökordet är en rubrik - vi använder taggarna H1, h4, H3 etc.
  7. Sökordet finns i toppen av sidan.
  8. Sökordet finns i en länk som går direkt till en relevant sida.
  9. Hemsidan får inte vara för stor, max 100Kb.
  10. Hemsidan ska vara uppdaterad - Google premierar sidor som nyligen uppdaterats.
  11. Hemsidan ska innehålla många sidor - Google premierar stora hemsidor.
  12. PageRank - Baseras på antal och kvalitén på länkarna till din hemsida.
  13. Antalet länkar till din sida.

Vad är SEM?

SEM eller Search Engine Marketing (Sökmotormarknadsföring) är betalda annonser/aktiviteter för att synliggöra ett företag eller produkt på sökmotorer. Exempelvis Google AdWords, Facebook eller YouTube. Man betalar ofta per klick (PPC, Pay-per-click) eller per tusen visningar (CPM).

AdWords

Vill du direkt få omedelbar synlighet i Google kan du köpa sponsrade länkar. Dessa syns överst eller till höger i sidan med träfflistan och de länkar som presenteras beror på vilka sökord användaren använt. Den minsta kostnaden för denna typ av länkar är 50 öre per klick. Man kan även få statistik på hur många av dessa klick som leder till ett köp, beställning eller liknande.

Overture

Sponsrade Sökträffar hos MSN, AltaVista och Spray där du betalar per klick.

Google Toolbar

Med hjälp av Googles verktygsfält (Google Toolbar) kan du se vilken PageRank en sida har.