KUNDTJÄNST

info@webzonedesign.se support@webzonedesign.se 079-2015174

Support pic

Våra Avtalsvillkor

Hem Avtalsvillkor
Författare: Roger Westerberg / Reviderad: juli 23, 2022
  1. Allmänna villkor

    Nedanför benämns WebZone Design AB som antingen företaget eller WebZone Design. Alla dessa benämningar är för samma företag och aktiebolag.

    All information om företag/kunder lämnas aldrig ut, utan är endast till så att WebZone Design kan utföra sina tjänster. Endast om brott förekommer och polisen ansöker om detta enligt Sveriges Rikes Lagar. E-postkonversationer kan komma att sparas för kundens behov.

    För att våra tjänster ska kunna fungera måste kund som ingår i ett avtal med oss lämna korrekta uppgifter. Dvs namn, adress, postnummer, postadress, mobilnummer samt e-postadress. Något skadestånd kan inte begäras ut om kundens hemsida eller webzonedesign.se skulle ligga nere. Dock är det vårt mål att vara online dygnet runt med en drifttid på över 90%.

    Hemsidan för WebZone Design AB och dess namn ägs och hanteras av Copyright © 2021–2022 Roger Westerberg, VD och Grundare.

    Tjänsterna på WebZone Design utvecklas och uppdateras hela tiden och kan därför ändras. De flesta bilder på WebZone Design är upphovsrättsskyddade vilket betyder att ingen får kopiera dem då de är köpta med licens.

    Support ges normalt vardagar mellan 08:00 – 17:00, vid speciella/akuta skäl kan support ske under helger och röda dagar samt semester. Se ditt serviceavtal för mer information om support.

    Enligt svensk lag ingår ångerrätt i 14 dagar vid köp på distans för privatperson (gäller ej företag), dock anses tjänsten påbörjad när hemsidan har påbörjats att skapas och om ångerrätten infaller under eller efter sidan är påbörjad skall en skälig ersättning utgå i form av 65% av projektets kostnad samt eventuella kostnader för server, domäner, certifikat och andra tillägg som köpts in på kundens begäran. Skulle regler och lagar brytas av kunden kan inte WebZone Design hållas ansvarig.

    För uppdaterade regler se detta dokument. Vi innehar F-skattsedel och bolaget är registrerat hos Bolagsverket under WebZone Design AB.

  2. Fakturering & Priser

    Alla priser är i svenska kronor (SEK) och är ex. Moms. Fakturering sker i slutskedet av projektet och skickas via e-post med 30 dagars betalningstid och påminnelse utgår efter 5 dagar från förfallodatum.

    Skulle kunden inte betala sin faktura i tid utgår, förutom en påminnelse, även en förseningsavgift på 450 SEK enligt svensk lag. Skulle även denna faktura inte betalas in, går ärendet vidare till Kronofogden och Inkasso. Vilket innebär att även ränta läggs på enligt svensk lag. WebZone Design har även rätten att låsa ner hemsidan och stänga av webbhotellet ifall fakturan inte betalas i tid.

    Vid större projekt över 10000 SEK utgår en startavgift/delavgift på 5000 SEK eller 25% av den totala fakturan så att vi ser att kunden verkligen vill köpa våra tjänster och är seriösa med sitt projekt. Efter att halva eller projektet har slutförts utgår en faktura på hälften av det kvarvarande beloppet dvs 50%. I slutet utgår alltid en slutfaktura på kvarvarande summa. Detta är så att vi kan betala vår personal samt de utgifter som projektet medfört. Skulle du ha några frågor kan du kontakta oss via info@webzonedesign.se eller ringa direkt på +46 (0)31 799 58 00.

  3. Löpande Timdebitering

    Vi fakturerar allt löpande arbete t.ex. skapande av hemsida, uppdateringar, extra tillägg/tillval, support och servicetjänster per påbörjad halvtimma. Nuvarande timpenning är 650 SEK + moms om inget annat anges. Priserna står alltid på kundens faktura.

  4. Design & Hemsidor

    De flesta av våra mallar är unika som vi har skapat med olika utvecklingsmiljöer. Hemsidan, design och mallar skräddarsys efter vad kunden vill ha och begär. Alla projekt görs på beställning.

  5. Logotyper och grafik

    Vi designar alla logotyper i Photoshop. Font och typografi är viktigt för att kundens logotyp ska stå ut ur mängden så vi föreslår alltid detta för kunden även om kunden föredrar något annat typsnitt. All grafik görs på beställning och är skräddarsydd för kunden.

    Efter att fakturan är betald äger kunden sin logotyp och får använda denna kommersiellt.

  6. Domän & Webbhotell

    Domän och webbhotell köps in utifrån från en eller flera leverantörer till våra konton och gäller i 1 år i alla paket om inget annat anges. Efter 1 år tillkommer kostnader för att fortsätta driva hemsidan och äga domännamnet. Det går även att köpa till flera år direkt av WebZone Design. Vill kunden efter 1 år ändra sina villkor för webbhotell och domän går detta att göra genom att kontakta WebZone Design. Om annat ej har överenskommits hanteras alla domäner av WebZone Design och går under vårt märke och företag. Man kan som kund alltid flytta sin domän och hemsida till egna servrar om man önskar detta. För mer info om detta se avsnittet för flytt och uppsägning.

    För tillfället används Loopia som webbhotell till alla hemsidor skapade av WebZone Design. Om kunden vill göra ändringar i avtalet eller säga upp avtalet med WebZone Design måste WebZone Design kontaktas minst 3 månad innan slutdatum för 1 års avtalstid. Faktura på 1 års kontrakt för domän och webbhotell skickas ut i god tid, ca 3 mån i förväg för att kund skall erhålla gått om tid och inte gå miste om sin domän. Om hemsidan ligger nere vid något tillfälle skall WebZone Design kontaktas snarast.

    Om flytt av domännamn krävs behövs det en EPP kod som kunden kan få från sin leverantör. Flytt av domän kostar inget extra det första året när kunden flyttar till WebZone Design men följande år kommer WebZone Design ta en avgift per år för att fortsätta driva hemsidan och se till att kunden har sitt domännamn aktivt på internet.

    Vill kunden flytta från WebZone Design servrar och konto så utgår en flyttavgift i form av rörlig kostnad på antalet timmar som det tar att flytta hemsidan och filer. Normalt 1–2 timmar (större hemsidor kan ta längre tid). Kunden kan även flytta domän och hemsidan helt själv till utvald server om så önskas.

    Avgifter kan ändras efter marknaden, återkom till denna sida för uppdaterad information.

  7. Leveransinformation

    Leveranstiden kan variera beroende på hur avancerad hemsidan är samt de inköp som krävs i form av plugin, extensions och andra kodbitar. För små- och mellanstora hemsidor ligger leveranstiden på 1–3 veckor. Vårt mål är dock att alltid hålla tidsramen vi har kommit överens om. Tiden får dock inte anses vara oskälig. Skulle sidan behöva ändras genom kundens vilja kan leveranstiden bli längre än beräknad.

    Tillhandahåller kunden ej kompletta uppgifter (bilder, text, webbhotell mm) kan leveranstiden bli längre än beräknat samt om kunden ändrar hemsidan själv så att de skapar problem för oss som utvecklare. Det kan vara så att leveranstiden kan komma att bli längre pga. t.ex. sjukdom, semester eller akuta problem och om detta inträffar kommer kunden att informeras via e-post eller telefon.

  8. Äganderätt

    Kunden äger hemsidan och filerna inklusive alla bilder och text efter att fakturan är betald. Betald faktura gäller som bevis. Designmallar och komponenter får INTE säljas vidare till tredje part utan endast användas för eget bruk då vissa tillval köps under rätten att endast användas på en specifik hemsida. WebZone Design ansvarar inte för om kunden bryter mot dessa regler, utan kunden ansvarar för sig själv då regler och lagar brutits.

    Om dessa regler eller lagar bryts har WebZone Design rätten att säga upp avtalet med kunden och dra in användningen av tillval, komponenter och hemsidan samt alla filer.

    Vissa komponenter som är skapade av WebZone Design säljs med licens. Detta står alltid på kundens faktura och kommer innehålla information som beskriver vad det innefattar.

    Varje hemsida har en nofollow länk i botten som refererar till WebZone Design som skapare, t.ex. “Webbdesign utförd av WebZone Design AB”. Denna länk finns på varje projekt och är som en garanti på att vi har skapat hemsidan/designen så att kunder som ser hemsidan via vår portfolio vet att det stämmer. Denna länk ger inte Google något eller påverkar inte kundens resultat då det är en nofollow länk. Den finns på varje projekt vi skapar och återfinns alltid längst ned på kundens hemsida.

  9. Flytt & Uppsägning av avtal

    Båda partnerna har rätt att säga upp avtalet rörande hemsidan och uppdateringstjänster 3 månader innan avtalet avslutas.

    Kunden har rätt att flytta hemsidan från de servrar som WebZone Design har tillhandahållit utan kostnad men gör så själv, annars tillkommer en flyttkostnad om WebZone Design ska hjälpa till med flytten. För alla webbpaket löper avtalen på 1 år, dvs att det förnyas genom inbetalningen för webbhotell och domännamn.

    Flyttkostnaden är tiden det tar för oss att genomföra flytten och är f.n. 650 SEK/Timma (oftast behövs det 1–2 timmar, större projekt kan dock ta lite längre tid). Skulle en tvist uppstå som inte kan lösas mellan parterna följer WebZone Design svensk lag och hänvisar till detta dokument som avtalsvillkor.

  10. Företagsförsäkring

    WebZone Design AB har en företagsförsäkring hos Sensor Försäkring i Sverige där vi även har försäkring för den juridiska delen samt ansvarsförsäkring. För mer information, kontakta oss.

  11. 100% Nöjd Kund-garanti & Support

    Eftersom jag (WebZone Design AB) som driver WebZone Design vill att alla mina kunder ska vara 100% nöjda så ger jag alla mina kunder 100%-nöjda-kunden-garanti. Detta innebär att om kunden inte är nöjd med hemsidan kan kunden välja att designa om den i början av köpet och ändra allt som vederbörande inte tycker passar.

    Om kunden av misstag har tagit bort kod eller ändrat på sin hemsida själv och som gjort att den gått sönder eller fungerar dåligt kan vi oftast hjälpa kunden att lösa problemen som uppstått, men då till vårt timpris på support vilket är 650 SEK/Timma.

    Har hemsidan gått sönder eller fungerar dåligt på grund av något via webbhotellet eller annat på serversidan kan WebZone Design hjälpa till med problemlösningen och då till ett överenskommet pris.

    Kunden kan alltid ringa till oss, vi svarar alltid och hjälper gärna till att lösa problem. Fakturan gäller som kvitto och garantibevis.

  12. SSL-Certifikat för kunder

    Vi på WebZone Design erbjuder alla våra kunder SSL-certifikat via Let´s Encrypt för att hantera krypteringen av webbplatsen och dess data via SSL.

    Vill kunden använda ett eget/annat certifikat, går detta bra och vi kan hjälpa till att få igång det till en kostnad efter en överenskommelse med kunden.

    WebZone Design kan INTE hållas ansvariga om något inte fungerar med Let´s Encrypt då detta är ett tredje parts tillägg och inget som vi på WebZone Design kontrollerar över. Däremot hjälper vi gärna till med att felsöka mot en kostnad och försöka fixa problemet tillsammans med supporten för utvecklarna.

  13. Tredje parts tillägg & plugin

    Vi på WebZone Design tar inga ansvar för tredje parts plugin till system som WordPress, Joomla, Drupal eller andra plattformar. Detta omfattar tillägg/plugins som är köpta med licens eller som är gratis. Vi ansvarar inte för fel eller brister i dessa då vi inte utvecklar dem. För mer information vänligen kontakta tillverkaren av tillägget.
  14. Serviceavtal

    WebZone Design erbjuder serviceavtal för sina kunder (BAS, PRO och PREMIUM(Offert)). Dessa serviceavtal hanterar uppdateringar för hemsidor, tillägg samt backup mm.

    Uppdateringar för tillägg som kostar kräver att kunden har licens och WebZone Design kan endast utföra dessa uppdateringar om licensen finns och är aktiv. Om inte, så uteblir denna uppdatering.

    Se hemsidan för mer information om vad som ingår i våra serviceavtal. Alla serviceavtal sträcker sig normalt 1 år i taget. Vill kunden säga upp sitt avtal måste kunden göra det 3 månader innan slutdatumet via e-post och invänta konfirmation.

    Akuta åtgärder gäller endast om hemsidan ligger off-line eller om något stort fel på hemsidan orsakar hemsidan att inte fungera överhuvudtaget. Vi finns att nå på helger för PRO och Premium(Offert) avtalen mellan 11-15:00. Mejla in till support@webzonedesign.se och märk ämnet med “Akut/Support” och ange ditt kundnummer, så tittar vi på det så snabbt som möjligt.

    Vi på WebZone Design använder oss av ett 'Pingverktyg' som ligger och kontrollerar hemsidorna var 30:e minut när kunden har ett serviceavtal med oss.

    Du som kund kan alltid ringa in till oss för rådgivning och hjälp när du har ett serviceavtal med oss (Gäller alla avtal som BAS, PRO och PREMIUM(Offert)).

  15. Information om tvister

    Skulle ett projekt inte kunna slutföras på grund av att kunden, klienten eller företaget inte kan producera korrekt innehåll, data, information och annat material som behövs för att projektet ska fungera och slutföras så erhålls ingen form av ekonomisk eller annan typ av ersättning.

    Ingen typ av ersättning kan erhållas för förseningar av lansering eller liknande.

    Skulle projektet inte kunna slutföras på grund av att WebZone Design inte kan fullfölja sitt antagande i form av utvecklings-svårigheter så återbetalas startavgiften. Ingen annan ersättning utöver återbetalningen av startavgiften betalas ut.

  16. GDPR – Lagring av information

    WebZone Design lagrar endast e-postadresser och tillhörande information för FTP och domäner mm, som krävs för att genomföra vårt arbete. Vi lagrar även information för att fakturera våra kunder i vårt faktureringssystem. Vill kunden ta bort någon av denna information kan kunden vända sig till oss på e-postadress info@webzonedesign.se med information om vad kunden vill ta bort, så kontrollerar vi om det är möjligt enligt de svenska lagar och regler som gäller och som styr bokföring och andra skattelagar.

    Faktureringsinformation behövs för att kunna skicka ut fakturor. All information lagras så länge som kunden är aktuell hos WebZone Design, samt upp till 12 månader efter. Kunden har alltid rätt att be att få ut sina uppgifter 1 gång per år från oss. Därefter utgår en administrativ avgift på 750 SEK. För att få ut information från oss så behöver kunden skicka ett brev till oss och märka kuvertet “GDPR Info”.

    Brevet skickas till:
    WebZone Design AB
    Pilegårdsgatan 24 A
    418 77 Göteborg

    WebZone Design lagrar endast information för att kunna genomföra tjänster på bästa möjliga sätt.

  17. Kontaktformulär (E-post)

    WebZone Design sparar e-postadresser för att kunna genomföra sina åtaganden till kund. Vill kunden bli borttagen från vårt epostsystem går det bra att kontakta oss på info@webzonedesign.se eller ringa till oss på +46 (0)31 799 58 00.

    Vi rensar kontinuerligt våra epostsystem för att erhålla en hög säkerhet.

  18. Nyhetsbrev

    Vi på WebZone Design använder oss av Mailchimp som nyhetsbrev där vi informerar våra kunder om nya uppdateringar, säkerhetsrisker, tillägg och extra tjänster samt serviceavtal. Detta nyhetsbrev kan kunden enkelt avbeställa genom att klicka på texten 'Avbeställ nyhetsbrev' som återfinns längst ned i alla nyhetsbrev. Kundens e-postadress tas då bort från vårt nyhetsbrevs e-postlista.

    Kunden kan även avbeställa nyhetsbrevet genom att kontakta oss på info@webzonedesign.se.

  19. Force Majeure – Oförutsedda händelser

    Force Majeure tillämpas vid större oförutsedda händelser som gör att WebZone Design inte kan fullfölja sina åtaganden. Vid en sådan händelse friskrivs WebZone Design från dessa åtaganden och projekt. WebZone Design kan INTE hållas ansvariga för händelser utom företagets kontroll och dessa innefattar: Stora strömavbrott till servar, domäner och annan utrustning, leveransåtaganden i tider av krig, storm och andra naturkatastrofer, stora pandemier samt andra händelser som lett till att produkter och tjänster inte kunnat levererats i tid eller att servrarna inte fungerat som det ska.